assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Saturday, March 26, 2011

ARWA BINTI ABDUL MUTTALIB (Ibu saudara Rasulullah SAW)

Di antara kaum wanita yang turut berhijrah ke Madinah ialah Arwa binti Abdul Muttalib. Hali ini demikian kerana, dia telah memeluk Islam semasa Nabi SAW masih tinggal di Makkah al-Mukarramah, sekalipun dia tidak termasuk ke dalam kategori orang-orang yang terawal masuk Islam.

Jauh sebelum Arwa binti Abdul Muttalib memeluk Islam, sebenarnya dia telah terbabit secara langsung membantu dan membela dakwah Rasulullah SAW. Sekalipun ketika itu Arwa belum memeluk Islam, dia telah menunjukkan sikapnya yang jelas dan tegas terhadap agama Islam, yakni menyokong serta mempertahankan tindakan anak saudaranya, Muhammad SAW.
Menurut ahli sejarah, apabila anaknya yang bernama Kulaib bin Umair masuk Islam di rumah al-Arqam al-Makhzumi, maka dia pun pulang menemui ibunya, Arwa binti Abdul Muttalib, lalu berkata: "Wahai ibuku, sesungguhnya aku telah memeluk Islam dan mengikuti jalan Muhammad SAW kerana Allah."


Bagaimana reaksi Arwa mendengar pengakuan anaknya itu? dan jawapan yang keluar daripada mulutnya terhadap kemasukan Kulaib bin Umair ke dalam Islam? Arwa binti Abdul Muttalib menjawab: "Kalau ada orang yang paling patut mendapat pembelaanmu, orang itu tidak lain daripada Muhammad, anak bapa saudaramu itu. Seandainya kaum wanita seperti kami mempunyai kemampuan sebagaimana halnya kaum lelaki, nescaya kami pun turut mengikuti jalan yang dilalui Muhammad itu!"


Dari jawapan yang diberikan oleh Arwa itu memang tersirat adanya sesuatu penghalang yang besar hingga dia belum memeluk Islam. Maka, Kulain bin Umair bertanya: "Apa sebenarnya yang membuat ibu belum memeluk Islam? Bukankah saudara kandung ibu sendiri, Hamzah bin Abdul Muttalib, sudah pun menyatakan keIslamannya?"


"Wahai anakku," kata Arwa kepada Kulaib, "tidakkah engkau melihat apa yang telah terjadi ke atas saudara-saudaraku yang perempuan. Sebenarnya, aku pun tidak berlainan daripada kesemua mereka."


Kulaib bin Umair berusaha memujuk ibunya: "Aku mohon kepadamu, wahai ibuku, tolonglah pergi bertemu dengan Muhammad dan meminta supaya masuk Islam. Janganlah lagi ragu-ragu untuk membenarkan dakwahnya, dan bersaksilah mulai sekarang bahawa "TIADA TUHAN YANG PATUT DISEMBAH MELAINKAN ALLAH, DAN BAHAWA MUHAMMAD ADALAH HAMBA DAN RASUL-NYA."


Secara diam-diam Arwa binti Abdul Muttalib, sebenarnya telah memeluk Islam dan pembelaan serta kata-katanya untuk mendorong anaknya membantu Muhammad SAW ialah bukti yang kuat tentang keIslamannya.

Ketika beberapa orang kafir Makkah yang diketuai oleh Abu Jahal berniat hendak menyakiti Muhammad SAW, berlaku hal yang tidak disangka-sangka. Hal ini demikian kerana, sebelum niat jahat orang-orang kafir itu terlaksana, Kulaib bin Umair telah pun terlebih dahulu memukul Abu Jahal.
Keberanian Kulaib bin Umair itu menyebabkan dia ditangkap dan diikat oleh orang-orang kafir itu. Namun begitu, akhirnya dia dilepaskan setelah Abu Lahab turun tangan.

Apabila peristiwa itu ditanyakan kepada Arwa binti Abdul Muttalib: "Mengapa kamu biarkan si Kulaib menjadi pengikut Muhammad hingga dia menjadi sasaran kejahatan daripada kaum Quraisy Makkah?"

Tanpa segan sedikit pun, Arwa menjawab dengan bersahaja: "Tidak ada hari yang lebih baik bagi anakku selain hari yang dia memukul Abu Jahal untuk membela anak bapa saudaranya itu (Muhammad), kerana sememangnya Muhammad ialah Rasul yang membawa kebenaran daripada Allah."

Jawapan Arwa ini seolah-olah dia telah pun memeluk Islam dan berada di barisan yang sama dengan anaknya, Kulaib bin Umair: "Apakah engkau juga sudah menajdi pengikut Muhammad?" tanya mereka, dan dengan tegas Arwa menjawab: "Ya benar!"

Jawapan yang tidak mereka sangka-sangkakan itu membuat mereka terkejut bercampur marah. Segera mereka sampaikan berita ini kepada Abu Lahab.Lantas, Abu Lahab sendiri datang menemui Arwa, lalu bertanya: "Adakah patut engkaumengikut agama yang dibawa Muhammad dan meninggalkan agama Abdul Muttalib?"

Arwa menjawab: "Engkau pun sepatutnya berbuat demikian, meninggalkan kepercayaan karut selama ini. Hal yang sepatutnya engkau lakukan sekarang adalah membela anak saudaramu itu, bukan menyokong musuh-musuhnya. Namun begitu, pada akhirnya, ditanganmulah kuasa untuk memilih: masuk Islam atau terus dalam agama karutmu. Tentu engkau lebihmengenal siapa anak saudaramu itu selama ini, seorang yang jujur atau sebaliknya."
Reaksi Abu Lahab ternyata lebih keras lagi: "Wahai Arwa, lupakah engkau bahawa kamilah yang berkuasa di bumi Arab ini? Mengapa Muhammad membawa agama baru kepada orang-orang yang sudah beragama? Sesungguhnya, Muhammada adalah seorang pembelot dan pengkhianat bangsa Arab, khususnya suku Quraisy!"

Akan halnya Kulaib bin Umair, anak kesayangan Arwa bin Abdul Muttalib terus menjadi pembela Muhammad, sentiasa bersamanya sama ada ketika suka atau duka. Inilah lelaki hasil didikan seorang wanita besar yang  bernama Arwa binti Abdul Muttalib.

Menerusi kisah Arwa binti Abdul Muttalib yang dipaparkan dengan sepintas lalu tersebut, kiranya anda telah pun dapat menggamabrkan sejauhmana pandangan dan kebijaksanaan yang dimilikinya. Terlebih-lebih lagi caranya memberi motivasi kepada anaknya, Kulaib bin Umair, supaya menjadi orang yang berani membela kebenaran - ISLAM.

Tidaklah menghairankan kalau Arwa binti Abdul Muttalib memiliki kebijaksanaan yang demikian hebat. Hal ini demikian kerana, dia ialah puteri dan darah daging seorang yang besar juga, Abdul Muttalib, datuk Nabi Muhammad SAW, dan penghulu suku kaum Quraisy.

Keteladanan yang diperoleh melalui ayah kandungnya sendiri, Abdul Muttalib, Arwa tumbuh membesar dalam didikan dan asuhan ayahnya yang dihormati oleh/sebagai kawan dan lawan itu. Hal ini tergambar dalam kata-kata Arwa sendiri tentang ayah kandungnya itu:


"Adalah beralasan jika mahu mataku menitikkan air bening yang hangat, dan hatiku terharu apabila mengenang sifat ayahku yang amat berlapang dada dan pemalu."

Pada waktu yang lain, Arwa juga pernah memuji-muji kebaikan Nabi Muhammad SAW dan kejujurannya:

"Duhai Utusan Allah,
Padamu tergantung harapan kami,
Kebaikanmu tidak mungkin kami lupakan,
Memang engkau tidak pernah berbuat dosa dan keji."

Setelah menyumbangkan jasa dan bakti kepada Islam selama hidupnya, maka akhirnya wanita agung ini pun pulang ke rahmatullah, yakni pada tahun ke-15 Hijrah.

Wallahua'lam... 

 





No comments:

Post a Comment