assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Monday, April 9, 2012

bubur nasi express!!

assalamualaikum semua..

haaa.. arini, bersempena berseorangannya aku di rumah "banglo" 5 tingkat ni..
terlahirlah idea nak masak bubur (actually lepas dengar shitah cakap semalam.. haha)

so, aku pun mulalah basuh beras untuk masak bubur nasi ni
then, letak la garam secukup rasa.. 

disebabkan macam lama lagi je bubur ni nak masak, so aku pun masak la maggi kari dulu.. haha
lepas tu, bajet-bajetnya nak la goreng ikan bilis dulu untuk makan ngan bubur nasi tu nanti..

tapi, alih-alih bila siap tekan suis + letak garam bagai tu.. bila aku cek stok, mak aihhhh... 
ikan bilis dah habis rupanya.. adoiii....

xpe2, so aku geledah la stok lain.. tengok-tengok, aku dapat bawang putih seulas, 
so, campakkan je la dalam periuk nasi tu.. ;p

dalam pada menunggu bubur nasi tu masak, aku terfikir macamane la rasanya bubur yang julung-julung kalinya aku buat tanpa pengawasan mak aku tu.. haha dah la kosong semacam je.. bayangkan, bawang putih ngan garam je.. xpenah2 aku buat.. haha

so, tengok-tengok sekeliling, ternampakla serbuk lada putih kat tepi tu haa.. apa tunggu lagi??
letak la jugak dalam tu secukup rasa.. hehe

last2nya, terhasillah yang dibawah ni..

check it out!!!

suci kan?? haha

ok, tiba masa nak makan. tapi.... macam kosong sangat je.. cuba lagi tengok sekeliling,
haa!! aku nampak kicap.. hehe.. maka, berlakulah proses mengadunkan bubur nasi yang suci tu dengan kicap.. haha

kan jauh beza warnanya tu.. ;p

ok, lepas tu cuba la rasa.. (bedebo jugak nak rasa sebenanrnya ni.. haha)
tapi, kuatkan hati.. cuba makan.

ok, guest what??

sedap what!!  macam rasa bubur rumpai laut yang ready made tu haa..
(even, bahan-bahannya sangat simple..haha..)

BERJAYA!!

siap menambah lagi.. =)

disebabkan aku dah x sabar nak rasa, aku stop la dulu tambah airnya.. walaupun rupa beras tu masih lagi kelihatan.. (bukannya nak jual pun kan?? ;p) 

kesimpulannya, malam ni kalau agak2 macam nak lagi + rajin + ada masa, bolehlah buat lagi... ;p

p/s: betul la orang cakap, masak kalau main campak2 je ni memang sedap kebanyakannya.. haha.. 






Thursday, April 5, 2012

dilema seorang hamba Allah

"TAHNIAH!! anda telah terpilih untuk menghadiri taman syurga Allah!"

Allahuakbar! alhamdulillah.. hati tergerak untuk menghadirinya..

namun begitu, dalam masa yang sama..

tuntutan dan komitmen lain berderet-deret beratur menunggu giliran untuk dilunaskan dan dilangsaikan..

apa yang aku harus lakukan ya Allah??

manakah yang harus aku utamakan?

sungguh aku buntu menghadapi semua ini..

di satu saat, hati terasa ingin menangis apabila memikirkan ini semua..

kini, aku mula mengerti bagaimana rasanya seorang yang bergelar mahasiswa

agaknya inilah yang dikatakan kehidupan mahasiswa..

bantu aku untuk membuat keputusan ya Rabb..


There was an error in this gadget