assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Friday, December 28, 2012

aku nak tukar cita-cita!

Bismillah..

Sebenarnya, dah lama aku terfikir benda ni... dalam tahun lepas kot.. ataupun awal tahun aritu.. macam tu la lebih kurang.. (lama la tu.. aihh) Ok, kalau nak diikutkan secara logik dan secara mata kasarnya.. kalau orang tengok kos yang aku ambil sekarang ni dan apa yang aku buat sekarang ni, majoriti akan kata yang aku akan jadi cikgu ataupun 'up' lagi sebagai pensyarah. Baiklah.

Kalau nak diikutkan, memang pada asalnya aku nak jadi macam tu.. Tapi.............. huhu.. Makin lama aku hidup ni, makin aku dapat ilmu jugak.. Aku rasa, aku nak ubah cita-cita aku.. hua3.. Nak tau apa cita-cita baru aku?

Jeng..







Jeng..






Jeng!!!







Aku nak jadi SURIRUMAH sepenuh masa buleh?? hehe.. 


kot ya pun, toksah la dok buat muka tak pecaya lagu tu.. haihh..


Aku bukan apa, sejak dua menjak ni, aku dah brape kali dah dengar/baca pasal keutamaan dan kelebihan jadi surirumah sepenuh masa ni.. hua3.. (banyak terpengaruh aku ni..) Tadi pun baru je sorang ustaz/pensyarah ni dia sebut pasai ni.. huhu.. Tapi, seriuslah. Aku teringin sangat nak tukar cita-cita kalau boleh. Aku ulang, KALAU BOLEH.

Tapi.... hrmmm.. Banyak benda yang kena difikirkan sebenarnya.. (hang dok pikiaq pasai pa? ce biaq ja... kan senang).

Ok lah, itu je untuk entri kali ni. Ada lagi nak cakap (sila baca 'tulis') sebenarnya.. tapi, yang tu biar aku je la yang tau.. (sebenarnya nak kena lelap awai ni, esok ada gheja pagi-pagi buta. hehe)

Sekian, melaporkan.

*macam la ada orang nak jadikan hang suri dia pun Najihah.. (hello.. jadi suri kat umah mak ayah pun surirumah ape? )

Sunday, December 23, 2012

'dia' yang ku cinta.. ^_^

Bismillah..

baiklah, mula-mula kita tengok tajuk tu dulu. biar aku ulang lagi sekali. 'dia' yang ku cinta. haaa... agak-agak sape?



jeng







jeng








jeng!





Dialah..........







Wan Su Aida binti Wan Mohamad!



^_^


Saya sayang dia sangat-sangat.. (jangan risau, aku masih lagi normal sebagai wanita. haha) Sebenarnya dah lama nak tulis entri pasal ni. Tapi, asyik bertangguh je.. Tapi disebabkan kami tengah dapat keizinan untuk "membebaskan diri" seketika ni. Maka, aku putuskan untuk ambil peluang ni bagi melaksanakan apa yang tertangguh sekian lamanya. ^_^

Aku panggil dia su / aida / wan su / wan / awok dan juga cikgu aida. Haha.. banyak tak aku punya panggilan untuk dia sorang je? Yang terlintas sekarang ni itulah dia senarai nama panggilannya, yang tak terlintas tak tahulah. haha.. Aku bukan apa.. Aku ingat je nama penuh dia, no matrik dia (ada kaitan tak? haha).. cuma, dah tabiat aku.. bila dengan dia je, macam-macam nama yang keluar.. haha.. ikut suka mulut aku je nak panggil dia apa.. hehe.. maaflah su.. tapi biasanya aku panggil dia su lah..

Aku mula kenal su ni masa di KISAS dulu. Walaupun kami satu negeri, tapi KISASlah yang menjadi asbab pertemuan kami. Di sana, kami satu kelas. Sebenarnya, masa di KISAS dulu, kami takdelah serapat macam kami di sini sekarang ni kot. Bukanlah tak rapat langsung, cuma ada yang lebih rapat. Sebab kami dulu satu kelas semua ahlinya muslimat. Maka, memang macam satu keluargalah. Sangat indah untuk dikenangkan kenangan di sana. Tapi, entri ni bukan untuk kenangan di KISAS, tapi istimewa aku dedikasikan untuk su. Jadi, kita tutup kejap pasal KISAS. hehe..

Baiklah, aku sebenarnya sangat kagum dan hormat dengan su ni. Bagi aku, dia serba boleh. Serius, sape yang jadi suami dia memang bertuah. ^_^ Dia pandai memasak, menjahit, seorang yang cinta dan sayang akan kanak-kanak, peramah, periang, pandai membawa diri, mengutamakan keluarga, rapat dengan keluarga (tiap-tiap hari dia akan call keluarga dia), pandai dalam ilmu akademik, tak kedekut ilmu, ada agama yang baik, sejuk mata memandang, sopan, pandai dalam ilmu kepimpinan, dan banyak lagi la kalau aku nak senaraikan semua. hehe

Dia ni ambil kos yang sama dengan aku di UPSI ni, iaitu Bahasa Melayu. Aku sebenarnya sangat kagum dengan penguasaan ilmu dia. Dan perkara ni diakui sendiri oleh cikgu kami di KISAS dulu. Ok, aku bagi bukti sket.. Dulu masa di KISAS, kami ada buat karangan Pengajian Am (yang penuh dengan fakta tu) dan macam biasa cikgu akan tanda jawapan kami tu. Dan tahu tak sape yang dapat markah yang paling tinggi waktu tu? Su lah orangnya! Dan bukan tu sahaja sebenarnya, cikgu siap cakap lagi.. "Cikgu dah lama tak jumpa karangan yang sebagus ini, dan hari ni cikgu dah jumpa balik.." dan orangnya ialah Su. Allah.. Nampak tak? Aku punyalah kagum waktu tu.. Dan memang biasanya dalam kelas, kalau exam BM kertas 2 yang karangan tu, Su antara pelajar yang dapat markah tertinggilah.

Antara bukti lagi.. Pensyarah sintaksis kami sendiri pun turut memuji beliau (tudiaa.. dah tukaq beliau pulak.. hehe) masa kami bentang kat depan kelas hari tu. Katanya, bagus! (untuk pengetahuan, pensyarah tu bukanlah seorang yang senang-senang je nak puji kalau pelajar dia tak betul-betul bagus dan betul, beliau sangat mementingkan kualiti.. dan Su telah membuktikannya! ^_^) Sebabnya, bahagian yang dia bentangkan tu ada ayat yang tak semua orang boleh pasifkan ayat tu. Dan dia boleh pasifkan ayat tersebut. Sebab kalau tengok ayat tu, agak mengelirukan. Kalau aku sendiri pun tak tahulah dapat buat ke tak.

Antara kelebihan Su jugak ialah dia paling suka dan minat bahagian 'kata kerja', yang mana bahagian tersebut sebenarnya merupakan antara bahagian yang tersusah dalam tatabahasa ni. Jadi, bila dah dapat kuasai bahagian yang paling susah, yang lain? fikir-fikir sendirilah kan.. ^_^

Aku pernah cerita kat roomate aku bahawa aku sangat kagum dengan Su. Dan Su sebenarnya antara yang menjadi rujukan aku dalam ilmu Bahasa Melayu ni. Dia antara guru aku. Serius, aku bukanlah niat nak mengagung-agungkan dia, cumanya aku yakin dengan dia. Masa semester 1, kami memang macam belangkas. Pergi ke mana-mana, mesti berdua. Sampaikan kalau aku sorang2.. mesti ada yang tanya, Su mana? Nampak tak betapa 'belangkas'nya kami? haha (apa punya ayat daa..)

Cuma, bila naik semester 2 dan 3, kami dah makin kurang 'belangkas'nya.. =( Sebabnya, kelas kami dah banyak yang tak sama. (in sya Allah kalau dalam ilmu Allah, kita akan jadi belangkas lagi sem depan walaupun bukan di UPSI, siapa tahu.. kan? hehe ) Dan masing-masing ada komitmen sendiri yang perlu dilunaskan. Kebetulan pulak, bidang komitmen kami berlainan. Su lebih kepada kolej, manakala aku lebih kepada surau. Cuma ada satu atau dua sahaja bidang komitmen kami yang sama. Tapi, alhamdulillah.. kami ada penghubung hati. Maka, itu bukanlah penghalang untuk kami saling berukhuwah..  ^_^

Aku paling suka bila saat kami mengadakan sesi luahan hati. Dan biasanya benda tu berlaku secara tidak dirancang. Spontan. Sampaikan aku pernah menangis depan dia. Oh, sesungguhnya aku bukanlah seorang yang mudah-mudah je menangis depan orang. huhu.. Tapi, dah lama kita tak buat sesi tu kan Su? =)

Hrmm... sebenarnya, aku tak boleh tulis panjang-panjang entri ni.. (sebab rasa macam dah makin hangat je mata ni.. haha). Akhir kata, saya sayang awok sangat-sangat Su, kerana-Nya in sya Allah.. Awok, tegur dan tariklah saya seandainya dirasakan ada yang pincang di pihak saya. Dan maaf juga buat seinfinitinya andainya ada hak-hakmu yang belum dan tidak diri ini tunaikan. :')

"Ya Allah,
Engkau redhai dan berkatilah ukhuwah yang terbina ini,
Semoga dengan ukhuwah ini,
Dapat membantu kami untuk saling bergandingan tangan menuju ke Firdaus-Mu,
Semoga dengan ukhuwah ini juga akan menjadi salah satu asbab untuk kami beroleh syafaat-Mu kelak..
Aamiin ya Rabb..

p/s:
kami jadi VVVIP arini!  terima kasih kepada pengarah program.. rasa macam nak lantik dia lagi je jadi pengarah program lepas ni, kan Su? haha..  =P

Tuesday, December 18, 2012

Bagaimanakah aku kelak?

Bismillah..

"baru mendapat khabar berita.. sepanjang mengenali arwah, dia sangat baik, sopan santun, menjaga adab pergaulan dan memiliki ciri-ciri wanita solehah.. semoga Ummu Nusrah tenang dan damai di sana.. Allah lebih sayangkannya.. salam takziah kepada keluarga Ummu Nusrah.. Al-Fatihah..."

--------------

"aku cemburu kau diziarahi ramai soleh dan solehah..
aku cemburu ramai soleh dan solehah mendoakanmu..
aku cemburu tangisan doa kesejahteraan ke atasmu oleh mereka yang soleh dan solehah..
MALAH aku lebih cemburu kau dijemput oleh-Nya tatkala menginfaqkan diri di jalan-Nya..

sedangkan daku belum pasti akan pengakhiranku satu hari nanti..
mudah-mudahan aku usai melunaskan hakku kepadamu saudaraku.
perjalanan ke selatan tanah air banyak memberi iktibar.
dalam melunaskan hakku kepada saudaraku.
mudah-mudahan Allah menempatkan dikau dalam kalangan orang soleh dan solehah..
Ummu Nusrah @ Nur Nusrah bt Abd Aziz"

--------------

"Perginya "permata Islam" ini tiada penggantinya.
Allahyarhamah kak Ummu Nusrah.

Senyumannya menenangkan, tutur bicaranya menyejukkan hati, nasihatnya membina diri.

Mengimbas kembali kenangan bersam arwah,
terasa bagaikan bermimpi di siang hari.

Sahabat, aku redha dikau sebagai sahabat akhiratku.

Doaku, semoga kuburmu dijadikan taman syurga untukmu. berbahagialah dikau bertemu dengan Sang Pencipta.

Semoga dipertemukan di syurga sana. Allahummaameen.

Al-Fatihah."

--------------

"Sesungguhnya sahabat-sahabat yang mengenali al-marhumah menjadi saksi bahawa al-marhumah adalah mujahidah fi sabilillah... Semoga ruh al-marhumah disambut riang oleh penghuni langit... Aamiin..

--------------

Allah! saat mata berjalan-jalan di dinding muka buku, tiba-tiba tertancap pada satu post. dan hati ini tergerak untuk membuka profile arwah.. dan saya terjumpa post-post di atas.. ternyata, arwah memang seorang yg SANGAT mempunyai nilai yang baik di mata orang-orang di sekelilingnya.. in sya Allah, di mata-Nya jua.. (walaupun saya tidak pernah mengenailinya, tapi hati ini begitu tersentuh dgn post-post sahabat arwah untuknya)


di saat itu juga, hati ini tergerak untuk bertanya kepada diri sendiri. Andai nanti tiba saatku, agaknya bagaimanakah penilaian orang terhadapku? sememangnya kita tidak perlu mengendahkan pandangan makhluk melainkan pandangan dari-Nya. tapi, bukankah pandangan yang baik daripada orang di sekeliling itu salah satu petanda yang baik bagi seorang yang bergelar arwah?



tertanya aku,



adakah aku kelak akan dikenang sebagai seorang yang menjaga tutur kata?
adakah aku kelak akan dikenang sebagai seorang yang menjaga pergaulan?
adakah aku kelak akan dikenang sebagai seorang yang pandai membawa diri?
adakah aku kelak akan dikenang sebagai seorang yang menjaga auratnya?
adakah aku kelak akan dikenang sebagai seorang yang berjuang di jalan-Nya?
adakah aku kelak akan dikenang sebagai seoang yang sejuk mata memandang?



ataukah kelak aku akan dikenang sebagai seorang yang...



kasar tutur katanya,
bebas pergaulan antara lelaki dan perempuan,
cepat terpengaruh dengan perkara-perkara yang lagha/lalai,
penutupan auratnya yang tidak sempurna,
membawa fitnah kepada agama,
menyakitkan mata memandang?



Allah... na'uzubillah ya Allah.. jauhkanlah aku daripada sifat-sifat mazmumah tersebut ya Allah..



*Ayuh sahabat2, sebelum terlambat, sebelum nafas masih di sisi.. ingatlah kita masih lagi sempat untuk berubah.


 AYUH GAPAI REDHA ALLAH!

---------------

kalau yang berkawan dengan aku di muka buku, itulah antara status terbaru aku di dinding muka buku aku yang dapat dilihat dan dibaca. (semoga bermanfaat) Panjang? Ya. Tapi biarlah.. selagi aku rasa benda tu boleh bagi aku sedar saat aku leka. Selagi bermanfaat untuk diri aku dan semua.. Aku kongsi. Aku sebarkan. Moga dapat tarik balik hati-hati yang lalai, termasuk aku.

Tapi, serius. Saat aku usha-usha muka buku allahyarhamah.. Serius hati aku terketuk. Terasa sangat. Agaknya nanti, aku bagaimanalah.. adakah bakal diingati kebaikannya? Atau terus dilupai sebaik sahaja jasad masuk ke dalam liang lahad? Atau lebih teruk lagi, aku diingati kerana keburukan akhlakku? Allah.. sungguh menggerunkan untuk difikirkan. 

Bukanlah maksudku untuk mengajak semua beramal kerana mengharapkan pujian makhluk. Tidak. Tidak sama sekali. Bukan itu yang ingin aku sampai dan katakan. Sebaliknya, ingin aku tekankan sekali lagi, bukankah penilaian-penilaian yang baik yang diingati orang sekeliling itu satu petanda yang baik bagi seseorang yang bergelar arwah?

Allah.. tapi, bila diaudit ke dalam diri sendiri. Terasa seakan diri tidak mampu.. Terasa banyak sangat dosa.. Tapi, aku yakin Allah itu Maha Pengampun dan Maha Pengasih serta Penyayang. Tinggal lagi aku je yang nak ambil langkah seterusnya, iaitu berubah dan terus berubah ke arah yang lebih baik dan baik.

Di ruangan ini, ingin aku memohon seinfiniti kemaafan kepada mereka yang mengenali diri ini sekiranya pernah aku menyakiti hatimu.. (siapa tahu ini mungkin entri terakhir daripada aku) dan aku yakin, mesti pernah walaupun sedikit. Kerana aku bukanlah maksum sebagaimana Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W. Maaf sekali lagi. (walaupun aku sedar dan tahu mungkin maaf sahaja tidak mencukupi)

Akhir sekali, suka aku akhiri entri ini dengan kata-kata yang dah berapa kali aku kongsikan di laman muka buku :

"Don't praise me because i'm on deen, but pray for me because i have faults that you haven't seen."

Wednesday, December 12, 2012

Mencari...

Bismillah..

Assalamualaikum... Alhamdulillah.. Jari aku ni digerakkan lagi oleh Allah saat ini untuk menaip lagi di sini setelah sekian lama. Aku sebenarnya bukanlah tak pernah bukak blog ni. . Hampir setiap hari jugak aku rasa aku bukak benda alah ni. Cuma, bila aku nak kongsi sesuatu.. ada perkara yang menghalang. Macam dah taip, padam balik ke.. ataupun setakat tersimpan dalam ruangan draft je ke.. (aku rasa dah banyak sangat dah yang masuk dalam draft. takpelah, yang dalam draft tu biar aku sorang je lah yang baca, kalau dah bersuami nanti.. dia pun boleh la kot baca skali. eh? haha)

Baiklah, kali ni aku sebenarnya bukanlah ada benda yang besar sangat nak dikongsi (walaupun aku rasa benda ni penting bagi aku). Cuma, aku rasa.. aku sedang mencari 'hati' aku sekarang ni. Alhamdulillah.. semalam aku ada bulatan gembira dengan sorang akak ni. Dua orang je. Hanya aku dan dia. Orang Ganu cakap, "just between two of us".

Komen aku hanyalah satu. Best! Macam-macam benda kami bincang dan kongsi. Di akhir perjumpaan kami, kami ada tengok satu video tazkirah yang Ustaz Muhammad (yang dalam rancangan Tanyalah Ustaz ke rancangan apa dah, aku lupa) sampaikan masa yang Syech Seggaf datang ke UPSI hari tu. Kami tengok balik. Allah! perasaannya tetap sama macam kali pertama dengar dulu. Tetap sebak.

Jadi, bukanlah niat aku nak cakap pasal video tu kat sini kali ni. hehe.. Baiklah, bila dah habis kongsi-kongsi cerita dan ilmu (yang terlintas waktu tu la) semua tu. Akak tu tanya aku.

--------------

Kak M : Apa yang Jiha rasa?

Aku : Apa yang saya rasa? Sekarang ke? (dan-dan aku buat blur.. hehe)

Kak M : A'ah.

Aku : Ermm.. Saya rasa.. Ermm.. Cane eh nak cakap.. Ermm...

Kak M : Perasaan... (sambil tersenyum)

Aku : Haa! Perasaan.. Saya nak sangat rasa perasaan tu. Dah lama saya nak rasa perasaan tu. Saya nak sangat rasa.. (tetibe rasa sebak.. serius! sebak tu bukan dibuat-buat. jarang aku nak rasa sebak dan 'menitis' depan-depan orang. huhu). Perasaan yang macam Kak M rasa tu.. yang Kak M citer tadi tu.. sampai sekarang saya tak dapat rasa lagi perasaan tu.

Kak M : Takpe, in sya Allah.. nanti Jiha dapatlah rasa. (senyum lagi.. sebenarnya aku perasan je yang mata Kak M pun menakung air. hehe)

Aku : (Hanya mampu tersenyum.. sebab kalau aku bersuara lagi. sah-sah air mata aku menitis.. sebab aku tak cakap tu pun dah menitis setitis. huhu)

--------------

Seterusnya, Kak M pun tutup bulatan gembira kami dengan tasbih kaffarah dan surah Al-Asr. Lepas tu dia baca doa sket (panjang sebenarnya). Dan sepanjang-panjang Kak M baca doa tu, air mata aku tak berhenti-henti menitis. Aku tahan pun, dia menitis lagi. Sabo je la aku dengan karenah air mata aku semalam. haha.. Aku dah segan dah. Dahlah berdekatan ruang kami jumpa tu ada orang. Muslimat. Ok lagi.. Jenguk kat luar, ada muslimin. huhu..Aku pun apa lagi. Cepat-cepat kaver. haha

Alhamdulillah.. banyak benda yang aku belajar semalam. Dan ada benda jugak yang Allah tegur aku dalam perkongsian kami tu secara tidak langsung semalam. Alhamdulillah. Teguran itulah yang aku tunggu-tunggu untuk aku baiki mana-mana yang kurang. Walaupun mungkin Kak M tak sedar yang dia sedang menegur aku, tapi nampak tak cara Allah menegur itu sangat halus dan berhikmah? Allah.. terima kasih ya Allah..

Secara peribadinya dan sejujurnya, aku rasa hati aku lebih terbukak untuk terus jumpa lagi lepas ni dengan Kak M. Aku harap perjumpaan demi perjumpaan ni akan buat aku sampai kepada perasaan 'itu'. Sebenarnya, aku sendiri pun tak tahu macamana nak describe perasaan 'tu'. Sebab tu aku tak taip perasaan yang aku sedang cari ni secara khusus. Hanya Allah yang faham perasaan apa yang aku sedang cari ni.

In sya Allah.. aku akan usahakan untuk perjumpaan yang seterusnya. Kalau ikutkan malam ni pun Kak M ajak aku jumpa lagi.. tapi sayangnya malam ni aku ada kelas silat. Aku tak boleh tinggal kelas tu sebab tengah buat persediaan dan kena mantapkan skill untuk masuk ke peringkat seterusnya ni. Aku tak boleh tak pergi. Satu, sebab tanggungjawab. Dua, sebab aku tak nak menyusahkan orang. aku tahu depa (tenaga pengajar) bimbang dengan aku dan sorang lagi kawan aku ni (sebab kiteorang spesel kes skit. dapat buah laju yang amat. haha) Jadi, nak tak nak memang kena pergi jugak kelas tu. Lagipun, yang paling penting, aku minat. ^_^

Antara perkara yang penting jugak yang aku dapat daripada perjumpaan semalam tu.. Aku rasa hati aku dah mula redha dan lebih redha untuk mengikuti satu program ni.. yang mana dulu hati aku agak berat untuk mengikutinya. Alhamdulillah.. Semoga aku dapat buat yang terbaik nanti.


* Sebenarnya Kak M ni, pengganti @ penerus naqibat aku dulu tu. Akak tu kirimkan Kak M ni (hakikatnya Allah yang kirim) sebab akak tu sekarang ni sem 7. Maknanya dia takde kat UPSI la sekarang ni. Sekali lagi aku terharu. Allah tak pernah tinggal aku sorang-sorang. Mesti ada yang menemani. Allah.. T_T
There was an error in this gadget