assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Wednesday, December 12, 2012

Mencari...

Bismillah..

Assalamualaikum... Alhamdulillah.. Jari aku ni digerakkan lagi oleh Allah saat ini untuk menaip lagi di sini setelah sekian lama. Aku sebenarnya bukanlah tak pernah bukak blog ni. . Hampir setiap hari jugak aku rasa aku bukak benda alah ni. Cuma, bila aku nak kongsi sesuatu.. ada perkara yang menghalang. Macam dah taip, padam balik ke.. ataupun setakat tersimpan dalam ruangan draft je ke.. (aku rasa dah banyak sangat dah yang masuk dalam draft. takpelah, yang dalam draft tu biar aku sorang je lah yang baca, kalau dah bersuami nanti.. dia pun boleh la kot baca skali. eh? haha)

Baiklah, kali ni aku sebenarnya bukanlah ada benda yang besar sangat nak dikongsi (walaupun aku rasa benda ni penting bagi aku). Cuma, aku rasa.. aku sedang mencari 'hati' aku sekarang ni. Alhamdulillah.. semalam aku ada bulatan gembira dengan sorang akak ni. Dua orang je. Hanya aku dan dia. Orang Ganu cakap, "just between two of us".

Komen aku hanyalah satu. Best! Macam-macam benda kami bincang dan kongsi. Di akhir perjumpaan kami, kami ada tengok satu video tazkirah yang Ustaz Muhammad (yang dalam rancangan Tanyalah Ustaz ke rancangan apa dah, aku lupa) sampaikan masa yang Syech Seggaf datang ke UPSI hari tu. Kami tengok balik. Allah! perasaannya tetap sama macam kali pertama dengar dulu. Tetap sebak.

Jadi, bukanlah niat aku nak cakap pasal video tu kat sini kali ni. hehe.. Baiklah, bila dah habis kongsi-kongsi cerita dan ilmu (yang terlintas waktu tu la) semua tu. Akak tu tanya aku.

--------------

Kak M : Apa yang Jiha rasa?

Aku : Apa yang saya rasa? Sekarang ke? (dan-dan aku buat blur.. hehe)

Kak M : A'ah.

Aku : Ermm.. Saya rasa.. Ermm.. Cane eh nak cakap.. Ermm...

Kak M : Perasaan... (sambil tersenyum)

Aku : Haa! Perasaan.. Saya nak sangat rasa perasaan tu. Dah lama saya nak rasa perasaan tu. Saya nak sangat rasa.. (tetibe rasa sebak.. serius! sebak tu bukan dibuat-buat. jarang aku nak rasa sebak dan 'menitis' depan-depan orang. huhu). Perasaan yang macam Kak M rasa tu.. yang Kak M citer tadi tu.. sampai sekarang saya tak dapat rasa lagi perasaan tu.

Kak M : Takpe, in sya Allah.. nanti Jiha dapatlah rasa. (senyum lagi.. sebenarnya aku perasan je yang mata Kak M pun menakung air. hehe)

Aku : (Hanya mampu tersenyum.. sebab kalau aku bersuara lagi. sah-sah air mata aku menitis.. sebab aku tak cakap tu pun dah menitis setitis. huhu)

--------------

Seterusnya, Kak M pun tutup bulatan gembira kami dengan tasbih kaffarah dan surah Al-Asr. Lepas tu dia baca doa sket (panjang sebenarnya). Dan sepanjang-panjang Kak M baca doa tu, air mata aku tak berhenti-henti menitis. Aku tahan pun, dia menitis lagi. Sabo je la aku dengan karenah air mata aku semalam. haha.. Aku dah segan dah. Dahlah berdekatan ruang kami jumpa tu ada orang. Muslimat. Ok lagi.. Jenguk kat luar, ada muslimin. huhu..Aku pun apa lagi. Cepat-cepat kaver. haha

Alhamdulillah.. banyak benda yang aku belajar semalam. Dan ada benda jugak yang Allah tegur aku dalam perkongsian kami tu secara tidak langsung semalam. Alhamdulillah. Teguran itulah yang aku tunggu-tunggu untuk aku baiki mana-mana yang kurang. Walaupun mungkin Kak M tak sedar yang dia sedang menegur aku, tapi nampak tak cara Allah menegur itu sangat halus dan berhikmah? Allah.. terima kasih ya Allah..

Secara peribadinya dan sejujurnya, aku rasa hati aku lebih terbukak untuk terus jumpa lagi lepas ni dengan Kak M. Aku harap perjumpaan demi perjumpaan ni akan buat aku sampai kepada perasaan 'itu'. Sebenarnya, aku sendiri pun tak tahu macamana nak describe perasaan 'tu'. Sebab tu aku tak taip perasaan yang aku sedang cari ni secara khusus. Hanya Allah yang faham perasaan apa yang aku sedang cari ni.

In sya Allah.. aku akan usahakan untuk perjumpaan yang seterusnya. Kalau ikutkan malam ni pun Kak M ajak aku jumpa lagi.. tapi sayangnya malam ni aku ada kelas silat. Aku tak boleh tinggal kelas tu sebab tengah buat persediaan dan kena mantapkan skill untuk masuk ke peringkat seterusnya ni. Aku tak boleh tak pergi. Satu, sebab tanggungjawab. Dua, sebab aku tak nak menyusahkan orang. aku tahu depa (tenaga pengajar) bimbang dengan aku dan sorang lagi kawan aku ni (sebab kiteorang spesel kes skit. dapat buah laju yang amat. haha) Jadi, nak tak nak memang kena pergi jugak kelas tu. Lagipun, yang paling penting, aku minat. ^_^

Antara perkara yang penting jugak yang aku dapat daripada perjumpaan semalam tu.. Aku rasa hati aku dah mula redha dan lebih redha untuk mengikuti satu program ni.. yang mana dulu hati aku agak berat untuk mengikutinya. Alhamdulillah.. Semoga aku dapat buat yang terbaik nanti.


* Sebenarnya Kak M ni, pengganti @ penerus naqibat aku dulu tu. Akak tu kirimkan Kak M ni (hakikatnya Allah yang kirim) sebab akak tu sekarang ni sem 7. Maknanya dia takde kat UPSI la sekarang ni. Sekali lagi aku terharu. Allah tak pernah tinggal aku sorang-sorang. Mesti ada yang menemani. Allah.. T_T

1 comment:

  1. Allah Alah..lame dh tak rase bulatan gembira ni sejak keluar uitm..huhuhu

    ReplyDelete

There was an error in this gadget