assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Saturday, November 10, 2012

yakinlah dengan-Nya, in sya Allah kerjamu dipermudahkan-Nya

bismillah...

lama bebeno tak kemas kini blog. sawang tak payah cakap la... yang terakhir aku post, 19 September 2012 (baru cek tadi). hoho.. maaflah bagi yang menunggu. bagi yang asyik dok bukak tutup, bukak tutup blog aku dengan harapan ada entri baru tapi hampeh. haha... maaflah, terprasan kejap pagi-pagi ni. ok, sudah Dr. Najihah! eh, silap silap.. Najihah je.. takde Dr. tu lagi.. yang tu akan datang.. in sya Allah.. hehe.. bukan apa, terpengaruh bila asyik dok baca nama Dr. Najihatussalehah dalam perjalanan nak gi kampus tiap-tiap hari. haha (eksaited betol aku masa mula-mula baca nama tu, dah la Najihah, lepas tu ada solehah pulak belakangnya.. aishh.. memang impian aku tu.. :P )

baiklah, kali ni aku takdelah nak share benda-benda yang berat.. sebab otak aku ni pun baru je lagi selesai diperah untuk bersastera. lama kot aku amek masa untuk siapkan esaimen yang hanya 10 muka surat tu. haihh.. sastera punya pasal. tapi, alhamdulillah la.. pagi-pagi buta ni, selamat jugak aku siapkan. dengan tugasan aplikasi komputer pun malam ni jugak baru aku siapkan. alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah!!

ok, kembali kepada niat asal. baiklah, sebenarnya aku takdelah nak cakap panjang lebor, cuma aku nak cakap pasal iktikad. perghh! tudiaaa... iktikad.. tak boleh, tak boleh guna perkataan tu untuk entri ni Najihah, sebab tadi dah cakap yang tak nak cakap pasal benda berat-berat sangat. kalau guna perkataan iktikad tu, rasa macam berat la pulok. ok ok, kita guna frasa "pegangan @ keyakinan hati".

bagi aku, segala sesuatu yang kita nak buat mesti kena ada keyakinan, barulah keje tu boleh jalan, maksudnya barulah keje tu boleh dibuat atau dijalankan. tapi, boleh jugak sebenarnya kalau kurang keyakinan pun, cumanya itulah... keje tu kita akan buat dalam keadaan yang serba salah dan hati pun jadi tak tenanglah. dok gitu?

maka, samalah halnya bila kita buat sesuatu dalam kehidupan harian kita. mesti kena ada rasa yakin tu. terutamanya yakin yang Allah akan selalu bantu kita bila kita pun bantu Dia. contoh yang aku boleh bagi yang baru je lagi berlaku semalam. begini ceritanya.........

semalam ada program pengajian muslimat di kolej aku, tapi dalam masa yang sama... esaimen aku belum siap lagi.. dan esaimen tu aku kena bentang esoknya, iaitu siang tadi la maknanya. tapi, aku tekad jugak. aku nak jugak pergi program tu.. sebab aku yakin, bila kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita balik. (jangan ingat yang dengan kita pergi program keagamaan sebegitu, kita takde sumbang apa-apa untuk Islam. sebaliknya, itulah merupakan sebahagian cara kita nak naikkan Islam, iaitu dengan cara meramaikan orang ke majlis-majlis agama, majlis-majlis ilmu. mudah bukan Islam itu?)

selain tu, tajuk pengajian muslimat tu pun sangat menarik hati aku untuk pergi. nak tau tajuknya apa? tajuknya: "What Women Should Know About Men?" haaa.. haha.. ok ok, itu bonus la kan? lagipun, selain tajuk tu.. kami juga ada bincangkan mengenai permasalahan aurat. dan yang paling aku bersyukur bila ak g program tu, aku dapat satu kisah yang sangat best daripada moderator tu yang merupakan kisah benar beliau mengenai penghijrahan beliau daripada seorang yang biasa-biasa sehinggalah kini beliau berniqob. Allah.. melihat kepada slide kisah hidupnya sahaja sebelum diceritakan kisahnya pun sudah cukup untuk menginsafkan dan membuatkan air mata ni mengalir.

dan aku rasa, akulah orang yang sangat rugi kalau aku tak pergi program tu semalam. dan lagi manisnya, sebaik habis je program tu dan selesai bersalam-salaman dengan ahli panel dan moderator, tiba-tiba ada seorang sahabat aku menerpa ke arah aku, dia menangis! dan katanya.. DIA JUGA INGIN BERUBAH! Allahuakbar! hanya Allah yang tahu betapa gembiranya aku mendengar dan melihat tangisan keinsafannya. biarlah orang nak kata yang aku tak berhati perut sebab aku kata aku suka tengok dia menangis, sebab bagi aku.. tangisan itu sangat-sangat berharga. sangat-sangat! sungguh! percayalah sahabatku, tidak mustahil dengan air mata keinsafanmu itu, syurga ganjarannya kelak! Allah... takpe, ayuh kita usaha sama-sama lepas ni.. in sya Allah.. ^_^

ok, panjang pulok aku citer pasal tu. haha.. baiklah, sebenarnya aku nak cakap yang bila aku sampai je kat bilik, aku terus rasa nak on facebook. dan setelah itu, perkara pertama yang aku nampak ialah pemberitahuan bahawa kelas esoknya tu, iaitu kelas yang sepatutnya aku buat pembentangan dibatalkan! Allah.. aku percaya, itulah pertolongan Allah yang telah sampai kepada aku. terima kasih ya Allah.. kalau nak diikutkan, memang silap aku sebab lambat buat tugasan tu.. tapi, dalam masa yang sama.. Allah telah membuktikan janji-Nya. Allah.. Allah.. dan alhamdulillah, tadi sebelum zohor, tugasan tu dah aku siapkan. tunggu masa nak bentangkan je lagi.. (eh, baru aku prasan yang hari ini sahaja.. 3 esaimen aku dah siapkan.. wah, satu prestasi yang memberangsangkan Najihah!)

Dalam masa yang sama, semester ni bagi aku sangat mencabar. serius! banyak amanah yang perlu dipikul, tugasan pun makin mencabar. sebab tu lah blog aku ni pun makin terabai. hehe.. (alasan nak cover) tapi walaubagaimanapun, alhamdulillah tugasan aku untuk semester ini daripada 8 ke 9 ntah.. majoriti dah siap dan hantar. tinggal lagi 2 tugasan yang masih belum disentuh hatta sedikit pun. huhu.. maafkan daku wahai esaimen. takpe, lepas ni saya dah boleh fokus untuk awak dan awak pulak. ^_^

namun begitu, aku prasan yang semester ini, walaupun sibuk mengalahkan dua semester lepas. tapi aku prasan yang Allah tolong aku dalam pelajaran. macamana? caranya, Allah tumbuhkan rasa minat aku dalam setiap subjek yang aku amek untuk semester ini. alhamdulillah, setiap kelas, aku rasa tak sabar nak masuk. hatta, ada sekali sekala aku cakap kat kawan-kawan bila kelas batal atau tunda "yes! (dengan riak muka yang konon bahagia)", hakikatnya dalam hati aku ada terselit rasa kecewa, terutamanya untuk subjek major. serius aku kecewa kalau kelas batal.. nak-nak lagi kalau kelas fonologi dan sintaksis.

ok, aku rasa macam dah karangan masa zaman STPM dulu pulak entri aku ni. haha.. maaflah, tadi cakap tak nak cakap panjang lebor. tapi lain pulak jadinya sekarang. maklumlah lama tak kemas kini blog. :p aku tau sebagai seorang blogger yang baik, salah satu cirinya adalah selalu kemas kini blog. cumanya aku ni... itulah.. tak menang tangan.. huhu.. pastu, bila dah macam lapang sikit, idea pulak kureng, tengah idea melambak, masa pulak masalah.. haihh.. Najihah, Najihah.. hang kena pandai urus waktu la.. huhu.. maaf, maaf.. salah aku.

eh, alang-alang nak letak skali la jadual peperiksaan akhir aku. kot la ada yang nak doakan. kita kena bersangka baik dengan orang kan? ^_^

                                   3 Januari 2013 : Sintaksis Bahasa Melayu
                                   4 Januari 2013 : Fonetik dan Fonologi Bahasa Melayu
                                   8 Januari 2013 : Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar
                                   9 Januari 2013 : Sejarah Kesusasteraan Melayu
                                  10 Januari 2013 : Aplikasi Komputer dalam Bahasa Melayu
                                  12 Januari 2013 : English Language 3


There was an error in this gadget