assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Sunday, April 17, 2011

Pimpinlah aku ya Rabb...

Tanggal 4 April 2011 sudah pun dilewati dengan jayanya. Namun begitu, apakah istimewanya tarikh itu sehingga aku highlightkan ke dalam blog ini?? Hrmm..ok, straight to da point, tarikh tersebut merupakan tarikh last untuk aku dan sahabat2 STPM, STAM serta SPM yg lain bagi menghantar mahupun megubah a.k.a mengemaskinikan borang UPU kami. Selepas berlalunya detik 12 malam 4 April tersebut, bererti berakhirlah sudah peluang kami untuk melakukan sebarang tindakan terhadap borang tersebut. Jadi, apa yang termampu kami lakukan hanyalah berdoa dan bertawakal kepada-Nya semoga diberikan yang terbaik..


Sehubungan dengan itu, aku pun dalam keadaan yang separuh yakin sebenarnya telah meng'apply' kos pendidikan pengajaran BM sebagai bahasa pertama di UPM bagi pilihan pertama aku (setelah jenoh aku mengubah dan berfikir mengenainya).


Actually, aku amek kos ni berdasarkan beberapa sebab: 


Pertama; memang minat aku since aku kenal subjek BM ni time lower 6 dulu.( sebelum 2 juz blaja besa2 je..hehe..) TAPI!!! sebenanye, major minat aku ialah LINGUISTIK!! Hrmm...tapi, setelah aku dengar daripada beberapa sumber yang boleh dipercayai tentang kos ni (linguistik), yang mengatakan bahawa graduate kos ni susah nak dapat kerja, jadi TERPAKSAla aku ubah fikiran. Naseb baik kos yang aku pilih ni ada kena mengena gak dengan linguistik tu..huhu.. (bolehla..)


Sebab kedua; my parents and beberapa orang di sekitarku yang menyarankan agar aku amek kos ni (ada gak yang x!! huhu..) Parents aku suruh aku amek kos ni pn ada sebabnye gak, sebabnya?? peluang kerja la!


Sebab ketiga; sama cam reason parents aku yang cadangkan aku amek kos ni iaitu peluang kerja of course! 
 hrmm.. reason ni merupakan antara major reason ak gak la.. Menurut cg aku n my mom (mak aku ni cg gak, so dua2 tu merupakan pendapat cg la kn??), skang ni negara tengah kekurangan cg BM, sejarah n J-Qaf. So, aku pun apa lagi! Peluang keje dah depan mata kalo aku amek kos ni kan?? InsyaALLAH...Jadi, aku pun apply la kos ni sebagai pilihan pertama aku. Lagipun, zaman sekarang ni paham2 je la kan, nak cari keje sikit punya susah..tambah2 agi, aku ni pompuan...lagi la..kan?? So, sebagai langkah berjaga2, dengan agak berat hati aku pun ec la...TAPI!! asal plak berat hati?? (xpe2, jap agi aku citer..)


Sebab keempat; dah result aku mengizinkan untuk aku apply kos ni. So, aku apply la...=)


OK. Settle la kot part reasons aku pilih kos ni as my first choice.


Next! Second choice aku pun lebih kurang yang first choice la jugak. Cumenye, dekat UPSI. Kiranya BM la jugak kan?? huhu.. Yang ni, 'reasons'nye pun samela macam yang first choice tadi 2..


OK. Now I want to story about my third and fourth corse. Pilihan ketiga aku ialah kos Usuluddin n Falsafah and yang keempat ialah Dakwah n Kepimpinan. Kedua2 kos 2 dekat UKM.


Now, why I choose that course?? OK, cam besa...aku akan 'elaborate'kan reasonsnye kat bawah ni..=)


First reason; ni pun minat aku gak, cumanye minor la..huhu.. kalau time form 6 dulu, result aku bagi subjek Usuluddin ni xdela segempak n sehebat orang lain..besa2 je.. macam ombak la lebih kurang result aku dulu2..hehe.. kejap kat atas, kejap kat bawah. cam roda pun ada gak kan?? besa la 2. adat blaja.. kalo x rasa kegagalan, x berapa nak nikmat manala kejayaan yang bakal diperoleh nanti. x gtu?? (2 pendapat aku la, x paksa pun sapa2 nak trime..) Tapi, alhamdulillah..x sia2 usaha aku yang agak last minute dulu..hehe.. dapat la A. Terasa nikmatnya..=) So, itu membuatkan aku bertambah2 minat terhadap subjek ni. hehe.. (bukan sebab result STPM aku k aku minat subjek ni! tapi, ilmu yang ada dalam tu...insyaALLAH..)


Second reason; ilmu Usuluddin 2 sendiri. Sebagaimana umum mengetahui, Usuluddin ni merupakan salah satu cabang ilmu agama kita, yakni Islam, Jadi, as a muslim, aku rasa sangat2la perlu n wajar untuk aku menyambung bidang ni, sebab banyak perkara lagi yang aku jahil..huhu.. Kata orang, makin banyak kita belajar, makin banyak yang kita x tau..kan??


Third reason; fikrah dan bi'ah
yang insyaALLAH boleh tolong aku untuk terus istiqomah and be better than right now dalam hidup aku ni. Maksud aku, aku boleh terus aplikasikan apa yang aku buat sekarang ni tanpa apa2 rasa yang boleh membuatkan aku mengubah fikiran serta penampilan aku terhadap apa yang dah aku laksanakan sekarang ni. (paham x apa yang aku cuba sampaikan ni?? sori la ayat kalut skit, sebab aku pun tengah kalut..hehe..) Namun begitu, aku x nafikan yang x semestinya dengan cara aku sambung kos ni, maka dah terjamin penampilan n perwatakan aku yang sekarang ni (bukan bermakna who am I right now is the best) x berubah.. kan?? Tapi 2 la.. peratusannya insyaALLAH lebih tinggi kalau aku sambung kos ni. yeke?? hehe.. sebenanye, this reason is a my major reason yang menyebabkan aku apply kos ni.


OK. Cukupla 3 reasons aku untuk bidang ni kott..=)


Sekarang, aku akan cuba terangkan kenapa aku agak berat hati untuk apply kos bahasa tadi 2 as my first and second choices. (tapi, aku ec jugak!! =) )


Actually, sebelum aku apply kos 2, aku ada tanya sorang senior aku yang amek jurusan 2 n di universiti yang sama. Senior aku ni perempuan la.. OK, why I berat hati?? WHY?? 
straight to da point.. akak ni ada gtau kat aku, kalau amek kos ni..kena banyak buat pementasan a.k.a lakonan
yang dah sah2 campur laki n pompuan (ingat KISAS agi ke nak asing2??) n buat depan orang ramai kan?? huhu..malu kott...!! (tapi, kalo nak blaja, mana boleh malu kan??) Sebenanye, dari kecik2 dulu ag, aku memang pantang skit kalo berlakon2 ni..tengok orang berlakon boleh n bestla!! =) tapi!!!!! bila kena jadi pelakon ni...adoiii....haru sket la...dah la x pandai + malu + campur laki pompuan + berlakon depan orang ramai (xkan berlakon sorang2 kot najihah??) + pakaian yang x tentu macamane lagi...adoiii...pening2.. aku takut iman aku x mampu nak jaga aku bila sampai saat 2! macam2 boleh jadi dengan penampilan  + perwatakan + ikhtilat aku..huhu..aku x sanggup kalau dengan sebab aku sambung bidang ni, apa yang aku ada sekarang ni hilang macam tu je..xsanggup3 (versi upin ipin) berhubung dengan perkara ni jugak, aku bukannya nak berburuk sangka dengan kos ni, apatah lagi dengan kuasa ALLAH...nauzubillah... tapi, juz sebagai langkah berhati2 n persiapan rohani n mental. x salahkan??


Konklusinya, semua 2 memerlukan iman yang betol2 mantap n tahap kebergantungan yang tinggi dengan ALLAH. 


"Ya Rabb, pimpinlah aku setiap saat dan ketika, 
jangan pernah Engkau tinggalkan aku walau dalam kadar sekelip mata..
Sesungguhnya hanya kepada-Mu lah aku berharap dan memohon pertolongan..."

"Ya Rabb, sekiranya bidang bahasa ini adalah yang terbaik buatku, maka Engkau perkenankanlah ya ALLAH, Engkau bantulah aku untuk menghadapi cabarannya, Engkau kirimkanlah sahabat2 yang dapat menuntuniku agar tidak tersasar dari landasan-Mu. Namun ya ALLAH, jika bidang agama adalah yang terbaik untukku, Engkau bantulah aku untuk terus berbakti di jalan-Mu. Permudahkanlah segala urusanku. Sesungguhnya, aku hanyalah merancang dan Engkau jua merancang, dan sesungguhnya Engkaulah sebaik2 perancang. Maka, bantulah aku ya Rabb..."

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui."
(Al-Baqarah : 126)


Pimpinlah aku ya RABB...



1 comment:

  1. Salam...boleh x saya nk tnye skit pasal kos linguistik nii...awk boleh email saya di shahira.mimi@yahoo.com. ..trima kasih...

    ReplyDelete