assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Sunday, May 15, 2011

FACEBOOK???

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakaatuh..

Apa khabar iman kalian?? masih menyala dan terus menyala?? YA?? alhamdulillah.. jika sebaliknya, sama2lah kita top up balik kekurangan 2...=)

Baiklah, topik for today...


Rasanya semua dah kenal sape Mr/Mrs F 2 kan?? X perlulah den nak terangkan dengan lebih lanjut lagi kan?? Bagos!! Senang keje den..hehe..

Ok, den bagitau la jugak nama penuh die, setakat amek syarat..=p

nama die...

FACEBOOK. 

Kenal kan?? 2 yg cek malas nk cakap banyak 2...sebab korang lebih tahu..huhu..

So, kali ni ak nak elaborate skit tentang Mr/Mrs F ni.. Aku akan cuba huraikan Mr/Mrs F ni daripada kaca mata aku..(even x pkai spek..=))

pkai spek kt jari pon boleh la...

Aku rasa hampir semua orang dah ada akaun FB ni sekarang..jarang sangat la dengar xde...nak2 lagi kalau budak2 form 6 KISAS..sah2 ada..sebab itu adalah salah satu wadah untuk para guru berhubung + bg information terbaru + bg homework (especially MUET..hehe..) untuk para pelajarnya..

So, dari situ kita dah dapat tengok skit kn kelebihan FB ni??

Memang ada yang berpendapat FB ni x bagos a.k.a melalaikan..(masing2 ada pendapat n pendapat 2 kte xblh nk judge sama ada btol @ sbaliknya, dah namanye pun pndpt kn??jd, itu masing2 punye persepsi, cme pndpt 2 perlula seiring dgn syara' =)) n aku sendiri pun x menyanggah pendapat 2 sama sekali. Sebab?? Sebab aku sendiri pun ada pengalamannya, memang..memang kadangkala FB ni membuatkan aku terleka.itu memang x dinafikan..

Namun begitu, terus terang aku cakap..aku seakan sukar untuk berenggang dengan Mr/Mrs F ni..hehe...sahabat2 aku selalu tegur, aku ni kuat 0n9..siap ada yang bagi gelaran ratu FB lagi...haisyyhh!! sabo je la...=) 

Tapi, sukarnya untuk aku berenggang dengan FB ni adalah disebabkan para isinya..baik sahabat2, apatah lagi ilmu di dalamnya.. 

Bagi aku, sahabat2 aku di alam maya ni adalah sebahagian daripada penguat semangat aku dikala aku tersadung, bosan..=), terlalai dan banyak TER lagi laa..merekalah jua teman untuk aku bergaduh..hehe.. (gaduh2 manja je pun..) merekalah yang membantu aku untuk terus bertahan.. almaklumla, zaman sekolah dah habis, jadi nak jumpa FACE 2 FACE pun susah la..so, jumpa di FACEbook pun kira ok la..daripada x jumpa langsung kn??

Merekalah yang selalu menjadi pendengar setia aku bila aku ada probs terutamanya FAMIDA NAIMI. Thanks sahabat!! (n 2 semua dah tentu2la sebab ALLAH bukakkan pintu hati dieorg utk dgr probs aku 2 kn??) 

Terima kasih ya ALLAH sebab menghadirkan sahabat2 yang menjadi wasilah antara aku dengan Mu dalam menghadapi setiap dugaan yang Engkau bawakan, n dugaan 2 tak lain dan x bukan..melainkan sebagai penguat untuk aku terus bertahan di jalan Mu. Aku tahu dan aku yakin, Engkau tidak akan mendatangkan cubaan itu andai aku tidak berdaya untuk menghadapinya..

Selain itu, FB ni jugak merupakan penyambung usrahku waktu zaman sekolah dulu. Inilah wadah alam maya yang paling berkesan aku rasa. Di sini, kami boleh menyambung usrah kami yang tersekat dek jarak 2 dengan tiada sempadannya..=)

Sehubungan dengan itu, daripada FB ni la jugak...aku melestarikan medium dakwah (dakwah 2 kn ada bnyk cre..so,marilah kita mempelbagaikan uslub dakwah 2!! ^_^)
kalau nak diikutkan, aku ni bukanlah sape2 nk dakwah orang..tapi kita kena sedar yang kita hidup di dunia ni sebagai da'ie ilallah. So, masing2 ada tanggungjawab 2. 

Adakalanya, seseorang 2 x kuat untuk berdakwah bila face 2 face..bila berdepan dengan mad'u, lidah jadi kelu...apa nak buat?? huhu..(personally, aku sebahagian daripadanya). Jadi, dengan adanya FB ni, insyaALLAH boleh digunakan dengan sebaik mungkin.=) at least, tanggunjawab 2 still dijalankan. Semoga mereka yang berada dalam golongan yang sama dengan den ni, diberikan kekuatan untuk face 2 face dgn mad'u2 nya 1 hari nanti..=)

Lagi 1, FB ni jugak yang telah menghidangkan aku sajian2 

macam2 ada kan??

yang sentiasa nuraniku dahagakan n laparkan..(mcm pelik j ble gne word laparkan 2..). Sahabat2 alam maya ni x jemu2 (terkadang sampai x TERbaca..hehe) nak post note2 yang...alhamdulillah, sentiasa aku tunggu2.. status2 yang adakalanya membuatkan diriku tersedar daripada lamunan yang panjang. Terima kasih sahabat..sekali lagi, terima kasih ya ALLAH..!

Terlupa pulak! part group yang sudah berlambak dekat FB 2..hehe..alhamdulillah, group2 tu la sedikit sebanyak membantu aku untuk menjawab sebahagian soalan yang aku tertanya2 selama ni. TAPI!! ingt.. nak join group 2 pun, kena tengok dulu apa isinya..sebab, almaklumla..dunia tanpa sempadan ni macam2 ada.. sebab 2 la jugak, aku xkan approve sembarangan orang yang aku x kenal, apatah lagi add..so, di kesempatan ni, den mintak maaf banyak2 dekat peoples yang sampai sekarang aku x approve 2..hehe..


Akhir kata, FB ni jika dinilai dari sudut yang positif, maka positiflah ia dan begitulah sebaliknya.. Jadi, semua itu berbalik kepada diri kita sendiri semula untuk memilihnya.

mana satu pilihan anda?? segalanya di tangan anda.. andalah penentunya!

sekian, wassalam..

p/s:
--> mohon diperbetulkan jika pandanganku ini bertentangan dengan syari'at yang kita junjung.





2 comments:

  1. fb mmg ade bnyak kebaikan dan ta kurang keburukan.. so same2 la kita gunakan dgn sebaik mingkin..

    ReplyDelete
  2. btol 2..masing2 kne "pndai2" gune laa..

    ReplyDelete