assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Wednesday, May 4, 2011

.:: Bi'ah yang MEMBANTU ::.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakaatuh..

Apa khabar iman muslimin dan muslimat sekalian? kaifa imaanukunna jami'an?? (btol x ayt ni shbt? ingt2 lpe ni sbenanye..hehe) adakah makin bertambah atau sebaliknya?? hehe..tanya iman masing2..=)

Baiklah hari ni, ana nak share psal satu benda. jeng3!!! hehe...suspen x?? (buat2 je la suspen klau x pun..=))

Sebelum 2, jom kte hayati video ni dulu...=)


OK, tjuk kali ni BI'AH YANG MEMBANTU. Sbenanya, ana terpanggil untuk post entry ni setelah melihat video tersebut di pagi yang menceriakan ini...hehe.. kn Najwa Shakirah??
OK, back to the major point, isi video tersebut sebenarnya mungkin biasa2 saja bagi sesetengah orang..namun begitu, ana cuba untuk menilainya dari satu sudut yang bertentangan..(xdela bertentangan sangat pun dengan antum sbenanye..=))

Aksi2 (uish, macam over je guna word ni! huhu) yang terdapat dalam video 2 seakan baru sahaja sudah ana lalui 1 tahun setengah yang lalu di bumi berkat, BUMI WAQAFAN. Sungguh terasa kehilangannya...=(

Di bumi itu, bermacam-macam perkara baru dan yang x berapa nak baru ana temui..Antaranya:

---> BI'AH SOLEHAH (dah tentu la kan? tjuk pun BI'AH..hehe)

---> usrah (sblom ni x pnah kott..jahilnye ak..=(

---> baju muslimah (yg ni dh lme jumpa, cme bru nk praktis)

---> ukhuwah (sblom ni pun ukhuwah jugak, tapi di bumi itu ada kelainan ukhuwahnya...)

---> tasmi' orang mengaji (x pnah2 ak buat ni.. dhla tasmi' mak cik-mak cik, bedeba den..huhu) 

---> dhuha yang mendamaikan (yg ni jgak dh lme jmpe, cme krg dipraktikkan)

---> I-Talk (haha..yg ni pun termasuk k??)

---> berbulan2 x balik umh..(sabo je la...dlu pling lme pn 3 minggu j x blik umh...tp, ble duk sne..3 BULAN kott)

---> outing jalan kaki (sihat ak! hehe..)

---> ma'thurat (yg ni mmg dh lme jumpe, cme mcm td laa...jarang amalkan)

---> doa wehdah (yg ni pnah dgr la..tp, bru dipraktikkan di bumi itu..=))

---> babulliqo' (first time kot dgr istilah ni..)

---> boleh bukak 1 lampu dlm dorm malam2 sampai pagi (hehe..sblom ni kne ttup smua smpai pg)

---> jadi imam solat (fuh! sungguh x sangka aku boleh melakukannya.. credit 2 Nurfarhana Abd Aziz! =))

---> baca doa lepas solat yang agak panjang dalam BA (ni pun hafal, sblom ni xde inisiatif nk hafal sape sruh?? nseb baik faham maksud.. credit 2 Nurfarhana Abd Aziz jugak..=))

---> solat berjemaah full 5 waktu (sungguh ak rindukan bumi itu..)

---> "nak after!!" (haha..ni bhg muslimat tau la kott..)

---> sentiasa berstoking dan berkasut hatta ke dewan makan (sblom ni nk g dwn mkn, pkai slipar ngn stoking j..)

---> xde kaum adam dalam kelas..(only for my class! =))

---> tazkirah berantai (fuh! bedeba kott..sabo j la...time ak kne, asek x bersedia j...huhu...sori sume...=( 

--->arm sock (yg ni dh lme tau, cme bru nk praktis)

---> kuliah jumaat (alhamdulillah...sblom ni ad jgak diadakan di sek lame..cme kdg2 j laa.. tp, di bumi itu insyaALLAH jika tiada kekangan, tiap2 jumaat, bersedialah nk chop krusi awal2 di ULUL ALBAB..=))

---> jadi penghuluwati (huhu...sabo j la...xpnah2 aku diberi taklifan sebegitu...sori smua, terlalu bnyk kekurangan saat itu...)

---> mengendalikan aktiviti2 @ program besar sendiri (haha..berlagak j hg ni najihah...xdela, ni den tlg j...bkn pe, den cme kagum dgn pljr2 kolej ni...BERDIKARI!! cg juz tlg skit2 j..)

---> Dinner MPPU (waaahhhh...memori 2...)

---> selawat kalau ada orang nak naik pentas (sebelom ni tepuk tangan)


---> bahasa baru (sblom ni dialek ganu j..=))

OK laa...rasanya ckop la sekadar yang tersenarai itu..=) klau nk senaraikan smua, jnoh la den...x buat keje lain la nampaknye..hehe..

2la yang telah ana jalani selama 1 tahun setengah di "bumi itu".. dan alhamdulillah... itu semua telah membantu ana serba sedikit untuk menjadi siapa ana pada hari ini. Terima kasih ya Rabb...

Eh, kalau nak dilihatkan dan dikaitkan dengan contoh2 yang ana bagi dekat atas 2, ada kaitan ke dengan tajuk BI'AH YANG MEMBANTU 2?? hehe... sbenanye, ada yang ada kaitan, dan ada yang sekadar suka2...sekadar mengimbas kembali memori lalu...ceeewaaahhh...=)
OK,apa yang ana nak highlightkan di sini sbenarnya ialah:

> daripada x biasa pakai baju t-shirt muslimah, sekarang sudah menjadi kelaziman

> daripada x biasa jadi imam solat, sekarang dah boleh (xdela setakut dan sebimbang serta se'ketidakkeyakinan' diri mcm dulu..besa kot tanggungjawab 2..)

> daripada malas nak hafal doa2 dlm BA, sekarang insyaALLAH.. (tapi xdela tau smua, skit2 la.. bnyk lg kne blaja)

> daripada x berani ke depan bagi pendapat, sekarang insyaALLAH akan dicuba untuk melakukannya (still dlm proses menguatkan lagi keyakinan diri sbenanye)

> daripada pakai tudung bawal di luar, sekarang insyaALLAH akan cuba dipertahankan jilbab itu (doakan moga berterusan!)

> daripada tahu dialek ganu je, sekarang insyaALLAH boleh pham skit2 dialek negeri2 lain n also ngomong jowo!! =))

Dan banyak lagi la "daripada.....sekarang...." tu. Cumanya, apa yang nak ditekankan disini.. Semua itu terjadi disebabkan BIAH SOLEHAH yang sangat2 membantu untuk seseorang itu melakukan anjakan paradigma dalam hidupnya. 

Jadi, semoga kita semua dapat mempertahankan BI'AH "itu" untuk terus istiqomah di jalan-Nya..
Akhirul kalam, maafkan ana andai ada tutur kata yang ter'over' dlm entry ni dan doakan moga ana dan sahabat2 lillahi Ta'ala agar terus berdiri di sirot itu..

**p/s:
--> aasif! pelbagai kata ganti nama diri dlm entry ni..hehe...2 smua adalah tidak disengajakan..=) dan mengikut kesesuaian situasi dan ayat...hehe..

--> ana buat entry ni bukanla sebab nak "mengangkat bakul" @ yang sama waktu dengannya, cuma sekadar ingin berkongsi kuasa yg terbit dari BIAH SOLEHAH itu sendiri. Sesungguhnya ana sndri pun masih lagi dalam proses mentarbiah diri, dan itu semua tidak akan pernah berakhir hinggalah ke liang lahad nanti..insyaALLAH..


8 comments:

  1. jihah !!
    seroiusly..
    rindu
    kangen suasana camtu..
    tengs wat entry nie..

    ReplyDelete
  2. waaahhh...tau xpe!
    den lg2 la rndu...
    huhu..
    sme2

    ReplyDelete
  3. jazakallahukhair...mudah-mudahan berkekalan...

    p/s:eh xpyh la letak word varfction..lmbt la nk komen..huu..

    ReplyDelete
  4. waaa...suka2..like2..rinduuuu.....jiha,nk after?he3..

    ReplyDelete
  5. rashid:
    insyaALLAH.... aminnnn..
    ek? cne nk bt?? ;p

    ReplyDelete
  6. fatin:
    nk after ye??
    blh ajeee...
    hehe

    ReplyDelete
  7. insyaallah semua akan berkekalan jika mempunyai kemahuan yang sangat tinggi pada perubahan ini..walaupun sy tak kenal awk sgt, sy tetap doakan kejayaan awk. smoga berjaya!!

    ReplyDelete
  8. fadzlin:
    aamiin..
    terharu den..hehe
    maseyh2....
    doaku jua sentiasa mengiringimu...

    ReplyDelete

There was an error in this gadget