assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Monday, July 9, 2012

terima kasih atas teguran ini ya Allah!

bismillah..

Alhamdulillah, pada 6 Julai yang lepas pihak UPSI telah mengeluarkan keputusan peperiksaan untuk sem 2 sesi 2011/2012 yang berlangsung sebelum cuti baru-baru ini. Syukur ke hadrat Ilahi kerana telah memberikan peringatan untuk aku melalui keputusan tersebut. Alhamdulillah, walau bagaimana sekalipun keputusannya, aku tetap bersyukur. Hanya Engkau yang mengetahui yang terbaik untuk setiap hamba-Nya.

Pada 6 Julai tersebut, aku berada di Johor untuk melawat kakakku di sana. Alhamdulillah, boleh jugak aku bersua muka dengannya setelah sekian lama tidak bersua muka (eceh, terskema pulak ayat). Dalam masa yang sama, bila aku menjejakkan kaki ke rumahnya, automatik aku rasa nak kerja waktu tu jugak! serius! tak tipu.. huhu.. rasa termotivasi gitu nak keje.. (boleh percaya ke?? haha) tapi, seriuslah.. aku rasa nak posting waktu tu jugak. macam best je keje ni.. betulla manusia ni, bila dah ada yang ni, nak yang tu. bila dah ada yang tu, nak yang tu pulak.. tak pernah puas. haihh.. (aku la tu orangnya, astaghfirullah) tapi, benda baik takpe kan? hehe.. ok, panjang pulak aku cakap pasal ni.. takde kena mengena dengan tajuk pun padahal.

Ok, kembali kepada tajuk asal. Sebenarnya, aku tak tahu menahu pun keputusan keluar hari tu, tapi sebenarnya sehari dua sebelum hari tu, aku ada bukak Mysis (sistem untuk tengok keputusan UPSI), kot-kot la keputusan dah keluar walaupun takde dengar ura-ura lagi. dan memang takde pun lagi keputusannya. Aku pun tutup la balik. Sambung bermuka buku.

Nak dijadikan cerita, masa kat masjid di Johor tu tiba-tiba Naemah (kawan seUPSI dan seKISAS) bagi mesej cakap keputusan dah keluar dan tanya aku samada dah cek ke belum. Fuh, bedebo den. Nak terus cek, takde tenet la pulak masa tu. Rasa nak balik rumah waktu tu jugak. Tapi, bimbang pun ada sebenarnya nak cek. huhu.. Akhirnya, sampai la jugak kat rumah kakak aku tu. Tapi, tenet tak berapa nak membantu la pulak. Dia main chipsmore2 pulak. Sabo je la. Aku pun buat rilek je la dulu, padahal hati dah menggelabah. Aku tak bagitahu pun mak ayah aku keputusan dah keluar. hehe.. Tapi, dipendekkan cerita, aku TERberitahu jugak yang keputusan dah keluar hari tu sebab asyik dok tanya kat adik yang tenet dah ok ke belum. haha..

Dipendekkan cerita lagi, lepas siap makan dan solat semua, baru lah boleh cek keputusan tu. dan........... Alhamdulillah, keputusannya masih dalam lingkungan yang selamat. Cuma aku sedikit kecewa sebab tak capai target dan keputusan aku sedikit menurun sebenarnya. Atau mungkin agak banyak kot? huhu..

Walau bagaimanapun, aku bersyukur sebab masih boleh berada dalam kategori 'itu'. Cuma, macam yang aku cakap tadi, aku agak kecewa dengan diri sendiri sebab gagal capai target yang diri sendiri tetapkan. Nak menangis pun ada masa tengok keputusan tu. huhu.. Tapi, bila aku fikir-fikir balik, aku rasa semua tu berpunca daripada diri aku sendiri. Aku yang lalai. Aku yang gagal jaga hati. Aku yang kurang berdisiplin dengan hati dan diri. Aku yang tak cukup persediaan. Semua salah aku.

Bila fikir-fikir lagi, aku rasa inilah teguran langsung daripada Allah untuk aku. Allah tegur aku supaya aku lebih tegas dengan diri sendiri, supaya aku lipat gandakan usaha, supaya aku jangan terikut-ikut sangat dengan kehendak nafsu, dan aku tahu dan sedar.. Allah tidak akan pernah membuat sesuatu tu sia-sia, mesti ada hikmahnya. Samalah halnya dengan apa yang sedang aku alami ni. Mesti ada sesuatu yang Allah nak tegur aku.. dan aku rasa aku dah dapat jawapannya. ^_^


Segala kepahitan,
Segala keperitan,
Terima bagai penghapus dosa,
Malang yang menimpa,
Duka yang melara,
Mungkin di baliknya ada bahagia,
Jangan-jangan berputus asa,
Dari rahmat-Nya yang Maha Esa,
Jangan-jangan kita lupa,
Ujian lumrahnya dunia.

^_______^

Itu lirik lagu yang kebetulan aku dengar masa tulis ni. macam kena je dengan situasi aku ni kan? Terima kasih sekali lagi atas pujukan itu ya Allah. Sweet kan Allah tu? =)



"Sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi hamba-Nya, sebaliknya kitalah yang perlu muhasabah balik sekiranya ada yang tidak selari dengan kehendak kita. Mungkin hati kita dah banyak titik hitam. Mungkin. Maka, sucikanlah Najihah!".


No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget