assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Sunday, July 3, 2011

Selamat Tinggal Rejab & Selamat Datang Sya'ban~

Bismillah..

alhamdulillah, tertaip jugak entry baru ni..hehe.. lama bebeno xde entry baru kan?? maaf la..ada kekangan skit..=)


Baiklah, insyaALLAH entry kali ni, aku akan kongsikan beberapa amalan sunat yang boleh diamalkan dalam kehidupan seorang mukmin dan muslim bersempena dengan kedatangan bulan Sya'ban ni.. 

Disebabkan bulan Rejab dulu, x sempat nak highlightkan.. So, entry kali ni, akan dihimpunkan untuk kedua-dua bulan tersebut..=)


Baiklah, bulan Rejab yang juga dikenali sebagai bulan ALLAH ini, mempunyai amalan khusus yang boleh diterapkan dalam diri seorang muslim sepanjang bulan tersebut. Antaranya ialah:

i) Puasa 1 hari - mendapat keredhaan yang besar daripada ALLAH.
ii) Puasa 2 hari - mendapat kemuliaan daripada ALLAH.

iii) Puasa 3 hari - diselamatkan oleh ALLAH daripada bahaya dunia, seksa akhirat, penyakit gila dan fitnah syaitan serta dajjal.

iv) Puasa 7 hari - ditutup 7 pintu neraka.
v) Puasa 8 hari - dibuka 8 pintu syurga.

vi) Puasa 10 hari - ALLAH akan memakbulkan permintaannya.
vii) Puasa 15 hari -  ALLAH akan menghapuskan dosa yang telah lalu dan menggantikan semua kejahatan dengan kebaikan.

viii) Tambahan puasa - menambahkan pahalanya.

ix) Membaca surah al-Ikhlas 11 kali setiap hari atau lebih.

x) Membaca al-Qur'an.
xi) Membanyakkan doa, istighfar dan lain-lain seperti di bawah ini:

1-30 hb Rejab - 70 kali (Subuh/Asar)
--> Allahummaghfirli warhamni watub 'alayya

1-10 hb Rejab - 100 kali
--> Subhanallahil hayyil qoyyum

11-20hb Rejab - 100 kali
--> Subhanallahil ahadissomad

11-20 hb Rejab - 100 kali
--> Subhanallahirrouf

27 hb Rejab Isra' Mi'raj
--> Digalakkan membaca atau mendengar kisah-kisah berkenaan peristiwa ini dan mengerjakan puasa sunat.

p/s: tapi pasal puasa sunat 27 hb Rejab yang diniatkan khusus utk tarikh ini, aku pun x sure kesahihannya.. ce tengok link ni --> KLIK!!

Jadi, renung2kanlah...

SELAMAT TINGGAL REJAB...=(

*****************************************************************


SELAMAT DATANG SYA'BAN!! =)

Seterusnya, untuk bulan Sya'ban..di bawah ini merupakan amalan2 sunat yang boleh diamalkan sepanjang bulan ini yang bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib tadi..:p

i) 15hb - Nisfu Sya'ban
--> Hidupkan malam dengan membaca surah Yaasin 3 kali dan berdoa supaya:

# Panjang umur serta dapat beribadah.
# Murah rezeki.
# Tetapkan iman.

--> Ibadat-ibadat lain.

--> Terdapat khilafiah pendapat ulama' terhadap amalan ini, terpulanglah kepada kita. Walaubagaimanapun, jangan diiktikadkan bahawa malam tertentu sahaja dianjurkan beramal seperti membaca al-Qur'an dan sebagainya, tetapi boleh dibuat pada bila-bila masa dan tidak semestinya dibaca Yaasin 3 kali.

ii) Digalakkan berpuasa kecuali pada hari syak iaitu 30hb Sya'ban.

Itulah beberapa amalan yang boleh kita praktikkan sepanjang bulan yang penuh mulia ini, dan insyaALLAH istiqomah dilakukan sepanjang tahun..aamiin..


 Semoga kita sempat bertemu dengan bulan yang penuh dengan barakah, yakni bulan Ramadhan,insyaALLAH..

P/S: sorry la, ayat doa tu, x dapat nak arabkan, xde fon arab la..hehe

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget