assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Friday, August 31, 2012

berjaya jugak akhirnya~

bismillah..

ce teka aku berjaya buat apa? ok2, aku terus terang je..

macam ni, aritu aku ada share satu resepi kat FB. nama resepi tu puding roti karamel. mula-mula aku tertengok post tu, terus aku terpikat nak cuba buat jugak. jadi, aku share je la dulu supaya melekat kat wall aku, jadi takdelah susah sangat nak cari nanti bila nak buat, sebab masa tu nak terus buat bahan pulak tak cukup. jadi, simpan je la buat harta karun buat beberapa ketika, sampai la 28/08 baru tergerak hati ni haa nak buat. sebenarnya, aku nak buat 27/08 tu sebab masa tu adik aku Nadiah tu ada lagi. jadi, boleh la dia rasa sikit kan air tangan aku.. hua hua.. prasan sedap la tu.. haha. tapi, apa nak buat.. disebabkan kuantiti telur tak mencukupi kat rumah masa tu, maka tertunda la lagi jawabnya.. sampai la tarikh 28/08 tu baru terbuat. dah rezeki kakak aku balik pagi 28/08 tu, jadi dapat la dia merasa.. tak gitu? :P

mak aihh.. panjang bebeno intro. haha.. kembali ke tajuk asal. baiklah, jadi aku nak kongsi la serba sedikit resepinya kat sini pulak.

bahan-bahan: 

4 keping roti gardenia (roti lain pun takpe)
3 biji telur
1 cawan susu pekat
2 cawan air suam
3 sudu gula (untuk buat gula hangus)
1 sudu esen vanilla

cara-caranya:

1) carik-carikkan roti dan rendam dalam air suam tadi
2) hanguskan gula dalam loyang atas api sederhana dan sejukkan
3) kisar roti bersama susu pekat
4) telur dipukul sebentar kemudian tapiskan
5) masukkan telur dalam kisaran roti tadi berserta esen vanilla dan kisarkan lagi sebentar
6) panaskan kukusan (nak panaskan dari awal lagi baik supaya lebih cepat mendidih)
7) masukkan bahan tadi ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi
8) kukus hingga masak selama lebih kurang 40 minit

ok, itulah antara bahan dan cara-cara untuk membuatnya. takdelah susah sangat kan? sebab tu aku berani buat. haha.. eh, lupa nak bagitahu.. kalau nak tahu puding ni dah masak ke belum.. cucuk sikit pakai garfu atau lidi tengok die melekat ke tak lagi kat benda yang hampa cucuk tu. kalau tak, tu maknanya puding hampa tu dah masak.

baiklah, sekarang jom kita jamu mata jap tengok puding aku yang tak berapa nak puding sangat rupanya ni. haha..

haha.. ok, silalah gelak kalau nak gelak tengok rupa die. dah macam dorayaki aku tengok. maklomlah, tak sempat nak sejuk betul-betul, aku dah keluarkan daripada loyang tu. dah tak sabo nak merasa. haha

potong pun dah macam ape je.. hehe

yang ni jarak dekat sket

ok, cukuplah dulu setakat tu. Alhamdulillah, Dia izin jugak buat sebelum masuk bertempur balik di Tanjung Malim nanti. tapi, kesianlah adik aku tak sempat nak merasa. takpelah, kang nanti aku buat balik bila-bila. kalau rajinlah kan.. haha.

mula-mula akak aku makan, yang dia tegur adalah mengenai rasa gula yang perang tu. katanya tak pahit. maksudnya menjadi lah kan? haha.. sebab katanya (aku dengar pun macam tu jugak), kalau orang tak biasa dan tak pandai buat, gula tu akan rasa pahit.

lepas tu aku tanya mak aku, macamana? manis sangat ke? mak aku cakap manis jugak la sikit, tapi ok dah .. mak cakap, beliau suka. Lagipun, kuih ni memang manis sikit biasanya. Lagipun, aku tau mak aku memang suka kuih yang jenis-jenis macam ni, terutamanya kuih sekaya tu. (aku tak tau nama saintifik kuih tu apa, yang aku tau sejak kecik family aku panggil kuih tu, kuih sekaya) Sebenarnya, aku pun rasa manis jugak sket. haha.. aku tau.. jadi, lepas ni kena kurangkan sikit susu pekat tu. itulah fungsinya komen yang bernas bila kita buat sesuatu kan?


p/s: Nabilah Mohd Noh, aku dah berjaya buat gula hangus! :P

4 comments:

  1. perghh..nak sikit..pos laju ea puding tuh..

    ReplyDelete
  2. Tahniah!!! HAHAHAAH..
    Senang dak nak buat gula hangus? nebes pulak nak buat gula hangus.. Cewahhh. haha. mengader aihh..

    Aku nak try gak ar resepi kau nie..
    Aku tengah nak try buat choclate moist nie.. kih3x

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kata senang tak berani sebab takut buat kali kedua nanti dah tak menjadi. haha.. tapi, x susah pun sebenarnya

      wah, nanti jangan lupa post kat ak eh? :P

      Delete