assalamualaikum

sodiqi usrati...=)

Thursday, August 23, 2012

agak-agak laku tak?

bismillah..

ermmmm...... sebenarnya aku ada hajat. dan dah lama sangat dah aku simpan niat ni. entah bila nak terkabul dan terlaksana pun aku tak tau. hehe.. hajat apa ye?

ermm.. macam ni..............

hehe.. alamak, segan la pulak! aigoo... ok2, aku serius.

sebenarnya, aku ada la sikit bakat TERENDAM jahit tudung. yang tudung labuh tu. alaa.. tudung bulat tu. yang tu tu.. tau? hrmmm... ok2, aku tunjuk la sikit mana satu tudung bulat ni. kang ada pulak yang kompius. (tak baik betol su'u dzon aku ni.. tapi, sebagai langkah berjaga-jaga.. dok gitu? hehe)

ini la rupanya tudung bulat tu.. kalau aku, aku panggil jilbab.

sehubungan dengan itu, sebenarnya aku berhajat nak cuba ambil tempahan untuk jahit tudung ni. huhu.. (segan mak aii..)

TAPI!

sebelum tu aku nak ingatkan la bahawasanya dan sesungguhnya tudung ni aku jahit guna cara manual je. maksud aku, aku jahit pakai tangan je.. ermm.. maksudnya, aku tak guna mesin jahit walaupun seinci sebab aku tak pandai guna mesin jahit tu.. haha..

selain tu, yang bahagian tepi tudung tu pun aku tak jahit pakai mesin jugak.. aku lebih suka layur pakai lilin je sebab aku tak suka tudung yang berjahit mesin kat bahagian tepi tudung macam yang kebanyakannya jual kat kedai-kedai tu. rasa kurang selesa. hehe.. aku pun tak tau kenapa aku rasa macam tu.. hua hua..

konklusinya, memang tudung ni dijahit secara manual semanual manualnya. sebab aku tak pandai dan x suka pakai yang berjahit mesin tu. (setiap orang punya citarasa kan.. hehe)

jadi, untuk entri ni.. aku akan letak sample tudung yang aku cakapkan ni.. jadi, awak-awak bolehlah tengok dan nilaikan sendiri. (malu menerjah lagi.. huhu)

yang ni sebelum dijahit, iaitu setelah diukur saiznya sesuai dengan si pemakai

yang ni dalam proses menjahit

yang ni hampir-hampir siap tak silap aku

yang ni dah siap, tapi bukan sehelai ni.. yang ni 3 helai sekaligus aku letak. saja nak bagi nampak kalerful sikit.. hehe

yang ni tak potong lagi ikut betul-betul saiznya, sebab tu ada lagi bulu-bulu kain tu

dari sisi atas

dari sisi tepi


ok, rasa-rasanya cukup la dulu setakat yang dipamerkan. itulah antara yang termampu. maaflah tak berapa nak cantik sebab nak cepat kan.. huhu.. 

walau bagaimanapun, aku rasa dan sangat yakin.. sebenarnya ramai je yang pandai jahit ni. malahan, terlebih baik lagi daripada ni. sebab aku pun belajar daripada nenek aku. jadi, sah-sah la nenek aku lagi pandai dan cantik daripada aku kan? =)

TAPI!

sebenarnya, aku bedebo jugak buat entri ni sebab takut tetibe dapat tempahan. hua hua.. kalau tak dapat aku tak pelik. =)

aku bukan apa, kalau nak ikutkan.. cuti aku ni tinggal berapa minggu je pun lagi. tambah-tambah lagi ni bulan Syawal. bukan tak boleh buat dekat U nanti, cuma aku takut tak sempat. maklum je la kat sana nanti macamana.. bizinya melampau. huhu.. tudung aku sendiri pun tak terjahit, apatah lagi kalau dapat tempahan. aku ulang, KALAU DAPAT. haha.. alih-alih, aku beli je tudung tiga segi yang bidang 60 tu kalau terdesak sangat nak guna. tapi, setakat ni tak pernah lagi aku rasa terdesak sampai macam tu. haha

konklusinya, aku ni nak ambil tempahan ke tak sebenarnya? haha.. hang ni pun Najihah.. cakap kemain lebat. aihh.. ok2, disebabkan aku ni lesen moto pun takde, apatah lagi kereta sebab aku tak pandai bawak dua-dua tu, aku rasa kalau jadi la benda ni, mungkin kena tunggu aku ada lesen dulu. baru senang aku nak uruskan segala mak nenek yang berkaitan, baik urusan jual beli tudung dan bayar-membayar. hehe.. tapi bila aku nak amek lesen ni? ermm.. kalau ikutkan perancangan, masa cuti sem 3 atau 4 nanti, aku amek la lesen tu.. bukak sem nanti, aku naik sem 3. haaa.. takde la lama sangat tempohnya kan? hehe..

sekian. eh, sebelum terlupa.. rasanya belum terlambat lagi untuk aku ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin. Taqobbalallahu minna wa minkum. ^_^

17 comments:

  1. wah jihah!! aku pun tak suka tudung labih yg guna jahit mesin.. tak remaja.. ;P
    by the way.. good luck!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. in sya Allah yg dlm kepala skrg ni dalam RM20 kot, x termasuk post.. ^_^

      Delete
  3. Assalamualaikum. .
    nice :)
    agak2 available tak sekarang nak terima tempahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..

      hrmm.. sebenarnya sy skrg dalam study week ni.. lg seminggu nak final exam.. seminggu lepas tu pulak ada kem. dan 3 hari lepas kem yg pertama tu, ada kem ke-2 pulak.. huhu.. lepas tu baru sy blh buat kot (time tu dh kt kampung in sya Allah)tp, sy blom buat lesen kete lg.. jadi, kena mintak tlg ayh la utk urusan post mengepost ni.. maknanya sy nk bgtau, mungkin lmbt la kot kalau blh pn.. hehe.. jd, kalau ukht betul2 berminat, nanti kte confirm balik eh? maaf sangat2 sebab skrg mmg tengah sibuk sket.. ^_^

      Delete
  4. Assalamualaikum,
    Cara ukhti jahit keliling tudung tu macam mne ye ?
    Maaf,jika tidak keberatan silalah postkan tutorialnye :)

    ReplyDelete
  5. Sy nk tempah. Ade contact num x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. In sya Allah, blh wassup saya di nombor 013 6490697. :-D

      Delete
  6. in sya Allah saya mula menerima tempahan jahit tudung ni. Jadi, mana-mana (baca; siapa-siapa) yang berhajat nak buat tempahan, bolehlah pm @ wassup saya di 013-6490697.

    Harga:

    RM27 = Kain + jahit + pos
    RM15 = Jahit + pos (kain sendiri)

    ReplyDelete

There was an error in this gadget